E l 1971 Roy Tomlinson enviava el primer e-mail, el 1991 Tim Berners-Lee creava la primera pàgina web i el 1996 Nokia llançava al mercat el 9000 Communicator, el primer telèfon mòbil amb connexió a Internet. Era el primer smartphone de la història. Són fites que en les últimes dècades han marcat indefectiblement l’esdevenir de la Humanitat en totes les facetes de la nostra existència.

La comunicació és un dels camps en què s’ha fet més evident la necessitat d’un procés constant de transformació i adaptació als nous horitzons que brinda la revolució digital. Sens dubte, Internet ha variat la manera com els éssers humans ens relacionem. Només cal remuntar-nos en el temps un parell de dècades per prendre perspectiva i constatar com han canviat els nostres hàbits d’oci, els nostres costums, la nostra activitat professional o la nostra forma d’accedir a la informació. Als més joves els resulta avui impensable que la vida hagi existit sense connexió wifi a l’abast.

Apareixen noves formes de comunicació mentre els periodistes, sense perdre les essències de la professió, malden per adequar la seva tasca informativa a un nou ecosistema digital, que és multimèdia i multicanal. Ens trobem en les albors d’una nova era amb uns enigmes que cal desxifrar en clau d’oportunitat i amb uns canvis que actuaran, de ben segur, com a palanca de progrés.
El 40 aniversari de Prensa Ibérica simbolitza no només la consolidació d’una forma de fer periodisme i la reafirmació en els nostres valors d’independència, rigor i llibertat, sinó també la vigència d’un model empresarial que, al llarg de quatre dècades, ha concebut la innovació com a eix principal sobre el qual pivotar la seva activitat i les seves aspiracions.

El 40 aniversari de Prensa Ibérica consolida una forma de fer periodisme i la reafirmació en els nostres valors d’independència, rigor i llibertat

Prensa Ibérica celebra 40 anys a l’avantguarda de la informació. Quan el 1978 Javier Moll i Arantza Sarasola van adquirir Prensa Canaria -a la qual pertanyien La Provincia i Diario de Las Palmas- i es van llançar a l’aventura de forjar un grup de comunicació, van tenir l’encert i la visió empresarial de consagrar quatre principis que han estat sempre la nostra guia: dotar els periodistes de la independència que requereixen per a l’exercici de la seva professió, establir un estret vincle amb la terra i amb el poble al qual informem; col·locar el lector per sobre de qualsevol altra consideració i innovar en els processos de transformació que els nous temps han demanat en cada moment.

Esperit pioner i vocació de lideratge estan inscrits en la genètica d’un grup de comunicació que té en l’excel·lència dels seus periodistes, en la confiança dels lectors i en la fidelitat dels anunciants els seus actius més importants.

Prensa Ibérica té avui disset diaris impresos i digitals, dos canals regionals de televisió i una emissora de ràdio. El llançament o l’adquisició de cada un dels nostres mitjans de comunicació ha tingut en tots els casos, com a denominador comú, un impuls modernitzador que ha millorat el nostre servei als lectors per mitjà, sovint, dels avenços tecnològics.

Vam ser pioners a Espanya en la substitució de les velles Olivetti pels nous ordinadors Mac, vam generar tendència en incorporar la impressió en color en les nostres rotatives, vam pujar al primer vagó del tren quan Internet va arribar a l’estació de les nostres vides –llançant-nos a la creació de llocs web– i, ara, estem immersos en un profund i complex procés de digitalització que ens està permetent respondre millor a les expectatives informatives d’una nova societat en què han canviat les regles de joc.

Guillermo García-Alcalde, home de la màxima confiança dels meus pares des de fa 40 anys i coneixedor com molt pocs de l’ànima de la companyia, afirmava recentment, en un acte commemoratiu celebrat a Canàries, que «no hi ha cap revolució que ens sigui aliena, perquè viure el nostre temps històric configurant l’immediat futur sense oblit del passat, del qual les nostres hemeroteques són dipositàries, és l’actitud més fecunda en l’esdevenir del periodisme i una de les nostres màximes centrals».

És aquesta premissa la que ens ha portat a reinventar les nostres redaccions per superar el concepte tradicional, ja obsolet, de periodista de paper, periodista de ràdio o periodista de televisió per abraçar amb determinació la idea del «periodista total», concepció en la qual és molt més important la capacitat de generar continguts de qualitat que el suport o la plataforma que després s’empra per difondre’ls. Els nostres professionals, que sempre han demostrat això que anomenem «nervi periodístic», concentren els seus esforços en la recerca de notícies que després, a través del paper, el web o el mòbil, es llegeixen, es veuen o s’escolten.

Gràcies a la nostra transformació digital, en l’actualitat els mitjans on-line i off-line de Prensa Ibérica publiquen en conjunt més de 7.000 notícies al mes. Disposem, a més, de les eines més avançades per organitzar la nostra tasca sota els paràmetres del nou ecosistema digital i per mesurar en temps real el consum i els gustos dels lectors. El big data s’ha convertit en una referència indispensable per conèixer amb precisió les preferències, els interessos i els comportaments qualitatius de la nostra audiència, el que ens ajuda considerablement a servir en safata la informació que els ciutadans necessiten.

La nostra aposta en diversos mitjans del grup pels continguts d’alta qualitat i de valor periodístic afegit a través de les subscripcions digitals està donant resultats molt satisfactoris i demostra una vegada més que el model freemium té recorregut en la nostra societat. Davant del maremàgnum desordenat, confús i inconnex en què, sovint, es perden els usuaris en la immensitat inabastable d’Internet, proposem un relat coherent i ordenat de l’actualitat que està sent molt ben valorat pels subscriptors digitals.

En el nostre afany per la millora contínua, ens disposem a més a renovar les nostres aplicacions app per oferir al lector un servei més àgil i intuïtiu que prioritzi la informació de proximitat –la nostra raó de ser– i proporcioni, de manera geolocalitzada, continguts i serveis locals d’utilitat per al ciutadà.

Explorar noves narratives digitals que incorporin el llenguatge audiovisual com a atractiu és essencial per conquerir el futur. A la nostra aposta decidida i irrenunciable pel paper, a Prensa Ibérica hi sumem un esforç ímprobe en el desenvolupament dels formats digitals perquè estem convençuts que Internet –«la plaça del poble del veïnatge universal», en paraules de Bill Gates– és un extraordinari vehicle de comunicació.