Els mitjans de comunicació són grans finestrals pels quals observar el que passa. Els diaris locals tendeixen, a més, a arrelar i a implicar-se en el desenvolupament de les societats a les quals es dirigeixen, i passen a formar part del seu propi patrimoni intel·lectual i cultural.

Prensa Ibérica, que celebra el seu 40 aniversari convertida en referent del periodisme de proximitat a Espanya, dota els seus professionals de la independència que requereixen per informar des del rigor, interpretar des de l’anàlisi assossegada i opinar des de la llibertat.

En un món en el qual, gràcies als avenços tecnològics, les notícies es reben de manera instantània, la cursa per la immediatesa informativa s’imposa sovint lamentablement a l’imperatiu professional de contrastar degudament els fets. No és aquesta, per descomptat, la filosofia amb la qual es desenvolupen els nostres periodistes, que, sense perdre l’agilitat pròpia del pols de l’actualitat, concedeixen prioritat a la necessitat d’acarar i verificar abans de publicar.

Precisió en les dades, creativitat en els continguts i innovació en l’enfocament de la informació són algunes de les màximes que han acompanyat les nostres capçaleres des del 1978

James Reston, un dels grans periodistes nord-americans del segle XX, ho va assenyalar de manera magistral: «si pots, digues-ho el primer; però primer explica-ho bé».
La informació de qualitat és un actiu d’extraordinari valor que tota societat lliure i avançada ha de protegir. En els entorns digitals, tan proclius en l’actualitat a la proliferació de notícies falses, els mitjans de comunicació responsables hem de blindar, en benefici dels lectors, les essències de la professió i els principis ètics del bon periodisme.

Precisió en les dades, creativitat en els continguts i innovació en l’enfocament de la informació són algunes de les màximes que han acompanyat les nostres capçaleres des del 1978.

Va ser el 6 de desembre d’aquest any, coincidint amb l’aprovació en referèndum de la Constitució Espanyola, quan Prensa Ibérica va fer els primers passos amb l’adquisició de Prensa Canaria, companyia editora de La Provincia i Diario de Las Palmas.

El 1984 Prensa Ibérica incorporava La Nueva España d’Astúries, Levante de València i Información d’Alacant. I dos anys més tard se sumava a la nostra xarxa de mitjans Faro de Vigo, el diari degà de la premsa a Espanya.

Amb seu central a Barcelona, ​​Prensa Ibérica va començar a posicionar-se a Catalunya amb l’adquisició l’1 d’agost del 1996 de Diari de Girona, una capçalera centenària nascuda el 1889 que és referent de la informació per a la societat gironina.

La nostra aposta per aquesta terra és inqüestionable. El 2005 Prensa Ibérica ampliava la seva presència a Catalunya amb la compra del setmanari Empordà, que, fundat el 1970, s’ha guanyat la confiança dels habitants de la comarca més septentrional de Girona. I un any després el grup incorporava Regió7, una manxeta líder al territori de la Catalunya Central que havia nascut precisament el desembre del 1978, de manera que compleix ara –com Prensa Ibérica– quaranta anys d’existència.

Han estat quatre dècades de periodisme lliure i honest en les quals hem fet del compromís amb el progrés dels pobles als quals informem la nostra raó de ser.

Escrit en català, Regió7 és en l’actualitat un dels pocs diaris que es publiquen en una ciutat que, com Manresa, no és capital de província. La capçalera, un bisetmanari reconvertit en diari des del 2001, té a més la singularitat de desenvolupar la seva activitat informativa en un territori que no es cor-respon amb cap àmbit administratiu oficial. El seu focus d’atenció està posat en la realitat comercial, social i cultural que articula la Catalunya Central i que té a Manresa el seu centre vertebrador.

L’adquisició de Regió7 per Prensa Ibérica el 2006 va suposar un important impuls inversor que va servir per modernitzar el procés d’edició del diari i per a la plena reafirmació en la seva vocació comarcal dins d’un grup de mitjans que, amb disset capçaleres regionals, ha fet de la informació hiperlocal una de les seves més notables senyes d’identitat.

L’adhesió i complicitat que el diari ha aconseguit amb els habitants de les comarques del Bages, Berguedà, Solsonès, Cerdanya, Baix Llobregat Nord i Anoia és, sens dubte, el major actiu de Regió7, un diari que ha vist amplificat el ressò de la seva informació i el seu lideratge amb la creixent penetració de la seva edició digital.

Des de fa anys les nostres redaccions avancen cap a models informatius multimèdia i multicanal en què l’edició impresa i la web s’integren en un mateix esquema d’organització del treball. En la concepció més actual de la nostra tasca no hi ha periodistes de paper i periodistes digitals; només professionals de la informació que produeixen continguts que després es difonen en diferents suports.

La celebració del 40 aniversari de Prensa Ibérica no és un exercici d’autocomplaença sinó el millor pretext per realitzar una profunda reflexió sobre la nostra realitat de present i les nostres aspiracions com a companyia. Som conscients que en l’actualitat es consumeix més informació que mai i que hem d’aprofitar els avenços tecnològics per millorar el servei que oferim, adaptant els nostres projectes als nous hàbits de consum i preservant les essències del bon periodisme.

L’edició especial que us disposeu a llegir commemora el 40 aniversari de Prensa Ibérica i constitueix un acostament periodístic a les comarques de la Catalunya Central.
Confio que la lectura sigui del vostre interès.